http://www.shahr.ir/Images/jpg/all/37741La.jpg
در حالی‌که چندی پیش برخی سایت‌ها و پایگاه‌های خبری در مورد منابع مالی دو روزنامه تازه تاسیس منصوب به یکی از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور اخبار و گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند، و در مورد تأمین اعتبار این روزنامه‌ها همچنان حرف و حدیث‌هایی در جامعه مطبوعات مطرح است، مسئولین این دو روزنامه طی روزهای گذشته اقدام به توزیع گسترده و رایگان این نشریات در نمایشگاه کتاب تهران کرده‌اند.


به گزارش «فردا» با گذشت ۴ روز از برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کیوسک‌ها و غرفه‌های توزیع دو روزنامه «هفت صبح» و «تماشا» شمارگان پرتعدادی از این دو روزنامه منصوب به رئیس دفتر رئیس جمهور را در نمایشگاه کتاب به صورت رایگان توزیع می‌کنند، این در شرایطی‌ست که سایر روزنامه‌های صبح تهران یا اجازه حضور و توزیع در نمایشگاه را نیافته‌اند و یا پس از چند روز فعالیت غرفه آنها از سطح نمایشگاه جمع‌آوری شده است.

مشاهدات خبرنگار فردا از نمایشگاه کتاب تهران حاکی‌ست حجم انتشار و توزیع این روزنامه‌ها در فضای داخلی و خارجی نمایشگاه به حدی است که نسخه‌های پرشماری از این روزنامه‌ها بلااستفاده و مانند کاغذهای باطله روی زمین ریخته می‌شوند و یا بازدیدکنندگان برای استراحت و یا صرف غذای خود از آنها استفاده می‌کنند.

این ریخت و پاش فرهنگی، در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های گذشته پرسش‌های جدی از سوی اصحاب رسانه و حتی مردم درباره تأمین هزینه‌های این دو روزنامه در سطح جامعه مطرح شده و حتی برخی پیگیری‌ها به آنجا انجامیده که موسسه‌ «ارتباط پویا»، به عنوان مسئول انتشار و احتمالا سرمایه‌گذار اصلی روزنامه هفت صبح و هفته نامه یکشنبه، فاقد هرگونه سابقه حضور و سرمایه‌گذاری در عرصه رسانه کشور است. از سوی دیگر این ابهامات آنجا قدرت بیشتری می‌گیرد که این موسسه هیچ‌گونه ردپایی از ثبت خود در مراجع رسمی و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران باقی نگذاشته و این نظریه را تقویت می‌کند که به احتمال این موسسه تنها یک نام برای انحراف اذهان عمومی از توجه به سرمایه‌گذار و چهره اصلی پشت پرده این نشریات است.

در روزهای گذشته «اسفندیار رحیم مشایی» رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس کمیسیون فرهنگی دولت هر گونه ارتباط خود را به صورت نهادی و ارگانیک با انتشار روزنامه هفت صبح و هفته نامه یکشنبه رد کرده اما نشانه‌ها و حکم مشاورت حاکی از نزدیکی «علی مزینانی» مدیرمسئول روزنامه هفت صبح با «ابوالحسن فقیه» رئیس جمعیت هلال احمر ایران و از نزدیکان مشایی است.

حال با توجه به شفاف نبودن منابع مالی روزنامه‌های هفت صبح و تماشا از سویی، و توزیع و انتشار گسترده و اسراف‌گونه این روزنامه‌ها در فضایی چون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این پرسش را مطرح می‌سازد که در شرایط عادی قیمت تمام شده یک روزنامه ۴ رنگ با تعداد صفحات بالا (۲۴ صفحه) و تحریریه‌ای مرکب از روزنامه‌نگاران باسابقه (که احتمالا رقم دستمزد بالایی دارند) بیش از قیمتی‌ست که روی این روزنامه‌ها درج می‌شود، اما چگونه مدیران این روزنامه‌ها همین مقدار اندک قیمت را هم نادیده گرفته و اصولأ با چه توجیه اقتصادی اقدام به نشر گسترده این نشریات به صورت رایگان می‌کنند؟

آخرین پیگیری‌های خبرنگار فردا حاکی‌ست این بذل و بخشش رسانه‌ای در شرایطی انجام می‌شود که مسئولان نمایشگاه کتاب تهران با درخواست حضور غرفه‌های توزیع بسیاری از روزنامه‌های کثیرالانتشار پایتخت در نمایشگاه بیست و چهارم مخالفت کرده و حتی غرفه‌های یکی از روزنامه‌های صبح تهران را در روزهای اولیه، از محیط نمایشگاه جمع‌آوری کرده‌اند.

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 19 اردیبهشت 1390    | توسط: سعید    | طبقه بندی: اخبار، مقاله،     | نظرات()